Eten en drinken

Kinderen die aan het Niños Project deelnemen krijgen gedurende hun hele lagere schooltijd zes dagen per week twee maaltijden. Ontbijt als ze binnenkomen en een warme maaltijd voordat ze ’s middags naar school gaan. Het kinderrestaurant heeft niets weg van een gaarkeuken, kinderen zitten gezellig aan tafeltjes van vier en mogen ongestoord hun buiken vol eten. Professionele en bevlogen koks zorgen voor een gevarieerd en gezond menu.

Eten en drinken voor kinderen
Huiswerkbegeleiding

De scholen waar de kinderen naar toe gaan, zijn vaak streng en liefdeloos. Kinderen krijgen er meestal botweg te horen dat ze niet goed zijn. Daarom heeft Niños een team van toegewijde bijleskrachten die de kinderen op een positieve en stimulerende manier helpen. Of de kinderen kunnen zelfstandig in een rustige omgeving hun huiswerk maken. In hun eigen primitieve behuizing met vele broertjes en zusjes hebben ze daar meestal niet de gelegenheid voor.

Huiswerkbegeleiding
Sport en spel

In de speciaal daarvoor gebouwde gymzaal van serieuze afmetingen, wordt onder leiding van een professionele gymleraar veel aan sport gedaan. In Peru is sport iets belangrijks en het is algemeen bekend dat sport stress vermindert en de teamgeest bevordert. Daarom staat dit hoog in het vaandel. Er zijn Niños voetbalteams die zeer fanatiek trainen en aan wedstrijden meedoen.

Overdag is er op de terreinen van de kinderrestaurants altijd de mogelijkheid voor de kinderen om volop met elkaar te spelen.

Sport en spel
Dokter en tandarts

Een locale arts en tandarts bieden op geregelde tijden hulp. Dat is helaas bitter nodig, want normale verzorging ontbreekt voor de meeste kinderen. Ondervoeding, volledig kapotte gebitten, TBC, long- en huidaandoening zijn gangbaar. Voor slechtziende kinderen wordt bovendien voor een bril gezorgd.

Dokter en tandarts voor kinderen
Hygiëne

De omstandigheden waaronder de kinderen moeten leven zijn vaak hemeltergend. Ze leven meestal letterlijk in de modder en hebben nog nooit een douche gezien. Daarom wordt er aandacht aan hun persoonlijke hygiëne besteed. Ze poetsen na de maaltijd hun tanden met hun eigen tandenborstel en gaan regelmatig onder de douche. Alle kinderen vinden dat een genot.

Hygiëne voor kinderen
Feest en dansen

Een verjaardag, een jubileum, een speciale dag en natuurlijk kerst, wordt zoveel mogelijk aangegrepen voor een feestje. Dansen vinden de kinderen het leukste dat er bestaat. De muziek gaat aan, de maïslimonade wordt uitgedeeld en ze vergeten even al hun zorgen.

Feest en dansen
Bibliotheek

Dat lezen belangrijk is voor iedereen, maar vooral ook voor een kind, dat weten we allemaal. Door zich in een verhaal te verliezen en z'n fantasie te laten gaan, kan een kind zich kind voelen. Daarom heeft Jolanda twee bibliotheken gebouwd, waar kinderen geleund tegen heerlijke kussens zoveel en zolang mogen lezen als ze willen. Er wordt gretig gebruik van gemaakt. En er wordt ook door de begeleiders voorgelezen.

Bibliotheek voor kinderen
Bioscoop

Sinds kort is er een heuse bioscoop op een van de terreinen. Klein maar fijn, met 18 zitplaatsen. In heel Cusco is er geen bioscoop dus dit mag gerust een unicum genoemd worden. Door middel van een puntensysteem kunnen kinderen een bezoekje aan de bioscoop verdienen. Als ze iets goed doen, of juist vervelend gedrag niet vertonen, krijgen ze een punt. Dit systeem werkt geweldig. Door flink te sparen kunnen kinderen gemiddeld 1 maal per maand naar de film. Met popcorn en limo!

Bioscoop voor kinderen
Moestuin

Naast een van de restaurants is een grote moestuin waar groenten en kruiden worden verbouwd. De kinderen die dit leuk vinden mogen hier helpen en leren van de tuinman planten kennen en tuinieren.

Moestuin voor kinderen
Cirkelgesprekken

Alle kinderen hebben elke week een cirkelgesprek. Een stuk of vijftien kinderen zitten in een grote cirkel en om de beurt mag een kind vertellen wat hem of haar bezig houdt, zorgen baart of waar hij of zij bang voor is. Er komt geen oordeel en geen commentaar van de anderen. Er wordt alleen geluisterd. Dit vaste ritueel heeft veel effect. Het feit dat de kinderen hun harten zonder commentaar kunnen luchten, maakt ze rustiger en opener door en krijgen meer vertrouwen.

Cirkelgesprekken