Het verhaal van Jolanda van den Berg

In 1995 ging Jolanda van den Berg, toen 30 jaar, op vakantie naar Peru. In Cusco, de oude Inca hoofdstad in de Andes, werd zij getroffen door de schrijnende omstandigheden waaronder veel kinderen moeten leven. In primitieve hutjes, meestal zonder vader of met een vader die drinkt en een moeder die onmogelijk voor al haar kroost kan zorgen. Soms zijn de kinderen zelfs helemaal aan hun lot overgelaten.

De jonge kinderen leven de hele dag op straat en proberen hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ze komen structureel in aanraking met (huiselijk) geweld en worden op de meest elementaire fronten verwaarloosd.

Terug in Nederland kon Jolanda niet vergeten wat ze gezien had. Een half jaar later besloot ze daarom huis en haard achter te laten en zich in Cusco te vestigen. Zonder doelgericht plan, zonder geld en zonder een woord Spaans te spreken, maar met de intentie om kinderen te helpen en met de vaste overtuiging dat dit zou gaan lukken.

Dat heeft ze ondertussen meer dan waargemaakt.

In eerste instantie heeft Jolanda 12 jongens letterlijk van de straat geplukt en onder haar hoede genomen. Ze kreeg van de kinderrechter de ouderlijke macht toegewezen tot hun 18e levensjaar. Daardoor konden ze een gezin vormen.

Haar missie

De missie van Jolanda, en daarmee ook van Stichting Niños Unidos Peruanos, is om zoveel mogelijk kansarme en verwaarloosde kinderen in en om Cusco een beter leven en een betere toekomst te geven.

Haar uitgangsmotto: ‘Al help ik er maar een’, is altijd een prikkel gebleven. Zij helpt er ondertussen ruim 600 per dag. En het aantal groeit. Inmiddels is het Niños project een begrip in Cusco en Jolanda nog altijd de drijvende kracht.

Behalve de zeshonderd kinderen heeft ze ook ruim 80 Peruanen aan werk geholpen. Deze mensen zijn nodig om de almaar uitdijende organisatie draaiende te houden. Ze onderhouden op hun beurt hun gezinnen, waardoor men met gemak die 80 met 5 kan vermenigvuldigen. In totaal profiteren er nu dus 1000 mensen van het feit dat Jolanda ooit de dappere stap nam om naar Cusco te vertrekken.

Om verzekerd te zijn van een constante inkomstenbron, richtte Jolanda niet alleen de Stichting Niños Unidos Peruanos op, maar begon zij ook een hotel, waarvan de opbrengsten volledig naar het project gaan.

Niños Hotel

Hotels, een Hacienda en 5 Kinderrestaurants

Met behulp van een zeer gulle sponsor kon Jolanda haar onderneming Ninos Hotel beginnen en de aanschaf van een koloniaal gebouw in het centrum van Cusco. Met de aankoop van dit sfeervolle grote pand ging haar wens om een eigen inkomstenbron voor het Niños project te realiseren in vervulling: het Niños hotel aan de Calle Meloq. Bovendien kon ze zelf, met haar 12 Peruaanse jongens, in een gedeelte van dit pand gaan wonen.

Het hotel werd al snel een groot succes. Toeristen van over de hele wereld komen er nog steeds met veel plezier logeren.

Met de inkomsten van dit hotel plus de donaties uit Nederland kon Jolanda niet veel later een terrein aanschaffen waarop haar eerste kinderrestaurant zou verrijzen. Op deze plek zouden veel meer kinderen dan alleen haar 12 jongens te eten kunnen krijgen, maar ook aandacht, veiligheid en de ruimte om te spelen en om zich te ontwikkelen.

Inmiddels, 15 jaar later, zijn er vijf kinderrestaurants, 2 hotels in de stad en een Hacienda met paarden buiten Cusco. Deze Hacienda ligt op een idyllische plek op een half uur van de stad, midden tussen de bergen.

Verder zijn er op de terreinen van de kinderrestaurants een sporthal, twee bibliotheken en een bioscoopje gerealiseerd. Gedurende tien jaar hebben zeker 150 bouwvakkers werk gehad om dit allemaal te bouwen of te restaureren.

Niños Hotel