'Al help ik er maar één' -
scholenproject voor kinderen in Peru

'Al help ik er maar één' was het motto waarmee de Nederlandse Jolanda van den Berg in 1997 naar Cuzco (Peru) vertrok om kansarme Peruaanse kinderen te helpen die dagelijks in schrijnende omstandigheden moeten leven. Deze kinderen hebben een tekort aan de meest basale behoeftes: een voedingsrijke maaltijd, een warm bed, een veilig thuis en stromend water. Maar vooral ook een plek waar zij kind kunnen zijn, kunnen spelen en lachen en het gevoel hebben dat zij gerespecteerd en gewaardeerd worden. Zoals elk kind dat verdient.

'Al help ik er maar één' is ook het motto waarmee wij basisscholen willen vragen om mee te doen aan ons creatieve, eenvoudig uit te voeren én leerzame scholenproject. Met dit unieke fondsenwervingsproject helpen uw leerlingen kansarme kinderen in Cuzco/Peru naar een betere toekomst

Creatieve projecten helpen sociale ontwikkeling van kinderen
Tekenen is voor kinderen een middel om uiting te geven aan hun fantasieën, dromen en wensen, vooral als het leven soms even tegen zit. Helaas heeft niet elk kind de mogelijkheid om te tekenen of schilderen. De kinderen uit de armste bevolkingsgroep in Cuzco hebben thuis geen papier of kleurpotloden, laat staan een tafel en stoel om aan te zitten en tekenen. Daarom besteedt stichting Niños veel aandacht aan de creatieve en sociale ontwikkeling van de kinderen. Het helpt hen o.a. om trauma's te verwerken en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Druppel op een gloeiende plaat?
Een leven in armoede is voor de meeste kinderen in Nederland gelukkig geen dagelijkse realiteit. Soms is het echter goed om stil te staan bij de armoede die nog steeds heerst – vooral en juist bij kinderen in verre oorden over de wereld. Stichting Niños geeft een gezicht aan deze kinderen. Het verhaal van Jolanda geeft een tastbaar bewijs dat een druppel op een gloeiende plaat juist wel een groots effect kan hebben.

Scholieren in actie voor Niños
Om dit bewustzijn bij kinderen in Nederland te ontwikkelen is Stichting Niños een samenwerking aangegaan met Kaart in Actie, een organisatie die een creatieve en eenvoudig uit te voeren fondsenwervingsmethode aanbiedt voor scholen. Via deze manier kunnen scholieren met hun kunstwerkjes zelf een bijdrage leveren aan een betere toekomst voor kinderen in Cuzco/Peru.

Niños als maatschappelijk project voor schooljaar 2014-2015
De combinatie van Kaart in Actie en het project in Cuzco bieden veel aanknopingspunten voor de sociale ontwikkeling van scholieren uit de bovenbouw. Denk aan een kerstkaart-actie op school, of aan maatschappelijke projecten tijdens het schooljaar. Voor de zomervakantie worden de meeste projecten voor het nieuwe schooljaar vastgelegd. Wij vertrouwen erop u hiermee een leuk én educatief project voor te hebben gesteld.

Meer weten?
Wil u persoonlijk contact over deze actie? Of wilt u een proefpakket ontvangen? Neem dan contact op info@stichtingninos.com